pech onderweg

29 februari 2016 - Kiruna, Zweden

Gisteren vertrokken uit Karasjohka met -30 graden en sneeuw. Eerst de auto proberen te starten. Maar door de kou was de plastic van de verlengkabel gebroken. Dus eerst deze week opnieuw aan elkaar gezet en ontdooid. Ventilator kacheltje er bij en na twee pogingen liep de auto. Onderweg bleef de temperatuur rond de -25. Heel mooi landschap en zonnig weer in Noorwegen en stukje Finland. Net voor de grens naar Zweden een bakje koffie gedaan in het zonnetje. Na een 50 km van de grens roken we ineens een schrooilucht de auto aan de kant en kijken onder de kap, overal olie. Ford assistent in Nederland gebeld. Een 10 min later gebeld door een Zweedse berger die om de locatie vroeg. Het zou zo 1,5 uur duren voor hij er was. Gelukkig was het geen -25 meer maar -6 dus hielden het prima uit. Na precies 1,5 uur kwam de volvo bergingsauto de hoek om. En werd de Ranger netjes op de berger gezet. De man was leuk aan het vertelen dat hij de eigenaar van het bedrijf was en de volvo net 2 maandjes oud was. We hadden ook gelijk een gids van de omgeving . Hij bracht ons naar Kiruna een mijn stad vertelde hij. Hier wordt ijzer gewonnen en het bedrijf was bezig heel de stad aan het verplaatsen omdat ze willen uitbreiden. Het bedrijf maakte 1 miljard winst per maand en was al 10 jaar bezig voor vergunningen rond te krijgen. Nu zijn ze dan een jaar bezig en zou het nog 10 jaar duren voor het klaar is. Na de auto bij de Ford garage neer gezet te hebben dropte hij ons bij het hotel vlakbij. Vanmorgen vroeg naar de Ford garage gelopen. Ze hebben hier 50 Ranger in onderhoud tegenover 3 bij de dealer in Nederland. Het is waarschijnlijk een bekend probleem die hun veel motoren hebben bij -25 graden. De ontluchting van de olie gaat dicht met ijs zitten en daardoor spugt hij de olie er uit. Vanmiddag kunnen we hem waarschijnlijk weer ophalen. Nu wachten op de bus en gaan we maar het ijshotel rustig bekijken.

1. Lenette:
    29 februari 2016
    Net terug van onze vakantie. Waar we nauwelijks tot geen internet hadden. Nu even de tijd om jullie reisverslagen te lezen. Geweldig alles wat jullie zo meemaken geniet er nog maar van!
    Groetjes Henny en Lenette
  2. Marian en Wybo:
    29 februari 2016
    Hoi mannen,dat hebben jullie toch maar weer mooi meegepakt een ritje met een prachtige bergings auto.je auto is in goede handen,een mooie voortzetting nog van jullie rondreis,
    Groet Wybo.